W Centrum Kształcenia Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Płocku odbyło się szkolenie poświęcone roli sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela. Spotkanie poprowadził mgr inż. Jarosław Gębka, doświadczony informatyk, pedagog oraz prezes Oddziału SIMP w Płocku.

Szkolenie rozpoczęło się od krótkiego wprowadzenia w świat AI – prowadzący zwrócił uwagę, że pod pojęciem „sztucznej inteligencji” kryją się głównie modele statystyczne uczące się na podstawie ogromnych zbiorów danych, a nie „świadomie myślące maszyny”. Podkreślił, że choć AI budzi skojarzenia futurystyczne, to dziś jest obecne w codzienności – od smartfonów i aplikacji internetowych, po edukację i przemysł.

W kolejnych częściach szkolenia uczestnicy poznali praktyczne narzędzia wspierające pracę nauczyciela:

  • generatory treści i grafik (ChatGPT, Canva AI, MidJourney),
  • narzędzia do tworzenia i tłumaczenia materiałów (DeepL, HeyGen, Rask AI),
  • wyszukiwarki nowej generacji (Perplexity AI),
  • programy wspierające pisanie i sprawdzanie oryginalności prac (Writesonic, Copyleaks, Samwell).

Duże zainteresowanie wzbudziła część dotycząca wykorzystania AI przez uczniów. Dyskutowano zarówno o pozytywnych stronach (wsparcie w nauce języków, tworzenie projektów, kreatywne zastosowania), jak i zagrożeniach (bezrefleksyjne kopiowanie treści, brak krytycznego myślenia, ryzyko plagiatów).

Ważnym elementem spotkania było omówienie zmieniającej się roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę na przewodnika i mentora, który uczy uczniów mądrze korzystać z nowych technologii. Jak podkreślał prowadzący, dziś kluczowe są kompetencje krytycznego myślenia, umiejętność zadawania pytań (tzw. promptowania) oraz łączenia wiedzy z narzędziami cyfrowymi.

Szkolenie zakończyła dyskusja i sesja pytań, podczas której uczestnicy mogli podzielić się swoimi doświadczeniami oraz obawami związanymi z AI. Prowadzący pozostawił nauczycieli z trzema głównymi przesłaniami:

  1. AI wspiera, a nie zastępuje człowieka.
  2. To narzędzie, które działa tu i teraz – dostępne dla każdego.
  3. Pierwsze kroki można zrobić od razu, bez specjalistycznej wiedzy.

Atmosfera spotkania była żywa i inspirująca, a uczestnicy podkreślali, że zdobyta wiedza pozwoli im lepiej przygotować się do pracy w nowoczesnej szkole, gdzie sztuczna inteligencja staje się coraz ważniejszym elementem edukacji.